20 Şubat 2013 Çarşamba

diyet olayları



geçen yıl yeni yıl kararlarımdan biri zayıflamaktı (bu yılkilerden biri de bloglarımı aksatmamak :). ocak ayıyla birlikte
 meşhuur karatay diyeti kitabını okuyup diyete başlamıştım. gözlemlerime göre diyetler genelde yüksek protein, dolayısıyla etli öğünlerden oluşan diyetler olduğu için "vejetaryen zayıflama diyeti" bulmak kolay değil. ama canan karatay'ın diyeti kolayca vejetaryen diyete dönüştürülebilecek nitelikte. bu diyete göre özet olarak şeker, un ve tahıllar yasak, meyve(şekerli ve glisemik indeksi yüksek olduğundan) yasak ya da çok kısıtlı; ceviz, badem, fındık gibi iyi yağ barındıran yemişler(kavrulmamış olarak) ve hayvansal her türlü besin teşvik edilmiş. 

kitapta kahvaltı için yumurta, zeytin, peynir ve domates gibi klasik türk kahvaltısı öneriliyor. ben bunu salataya dönüştürdüm. içine başka sevdiğim şeyleri de kattım tam bir yıldır sıkılmadan yiyorum. ekmeksiz kahvaltı fikri bana imkansız göründüğü için salata şeklinde yemek daha kolay geldi. 

bunu yemeye o kadar alıştım ki bir de akşam yemeği versiyonunu hazırladım. bir dönem gece gündüz "kahvaltı salatası" yiyordum. domates, peynir, zeytin, salatalık ve avokadoya sabah yediğimden farklı olarak haşlanmış nohut, soğan, bazen haşlanmış bezelye ve mısır gibi sebzeler ekleyerek değişiklik yapıyorum.

gelelim meselenin özüne :) diyet işe yaradı mı, kilo verdim mi? hem evet hem hayır. forumlarda ya da başka sitelerde okuduğum gibi en az kilo verenin ayda 2-3 kg verdiği gibi kilo vermedim. bu diyetle ilgili yazı olan sitelere gelen yorumlardaki gibi "diyeti uyguladım 15kg verdim" gibi bir etkisi olmadı. diyeti 6-7 ay kusursuz kaçamaksız uyguladım. 62 kg ile diyete başladım, hayalim 57'ydi :) tartıda 59'dan aşağısını göremedim (o da en aç ve susuz halimle). zaten anlık rakamlara aldanmamak gerekiyor. sabahtan akşama kadar 1-2 kg değişiklik gösteriyor.

her gün mutlaka kek, kurabiye o da olmadı çikolata yiyen bir insanken, diyetle birlikte yediğim tam tahıllı ekmeği dahi kesmeme rağmen verdiğim kilo sadece 3'te kaldı. yine de tatil için türkiye'ye gittiğimde görenler, çok zayıflamış olduğumu söyledi. farkı tartıda görmek pek mümkün değil ama beden olarak küçüldüm. spor yapmamama rağmen inceldim. 

sonra yavaş yavaş motivasyonumu kaybettim ve ara sıra tatlı yemeye başladım. annemin evinde geçirdiğim yazla birlikte(gelsin börekler,gitsin gözlemeler) neredeyse diyete veda ettim ama hala kilomda belirgin bir değişiklik yok.

kitapta, öğle ya da akşam yemekleri için genelde kırmızı et ya da balık öneriliyor. bu öneriler yerine sebze yemeği yedim. arada yaptığım birkaç kaçamak dışında diyete uyduğum halde bu kadar az kilo vermiş olmam vejetaryen olmama bağlanabilir mi bilmiyorum. yani kitaptaki örnek menülerde et var, zayıflamak için mutlaka et mi yemek gerekiyor?

diyetin bana kazandırdığı en önemli şey kahvaltı alışkanlığı oldu. yıllardır güne kahveyle başlayıp, büyük öğün olarak akşam yemeğine saldırırdım. şimdi sabahları kahvaltı yaptığımda neredeyse ertesi güne kadar acıkmıyorum.

karatay diyetinin en sevdiğim yanı günde 2-3 öğün dışında yemek yemeyi önermemesi. diğer birçok diyet 3 ana 3 ara öğün şeklinde beslenmeyi öneriyor ki bunun için ya yemek yemeyi ve hazırlamayı düşünerek yaşamak ya da 2-3 saatte bir önünüze yemeniz gereken şeyleri koyacak birinin olması gerek. bir de acıkmadan birşeyler yemek bana saçma geliyor. görev gibi, insanın yemekten zevk almasını engelliyor.

bu diyet belki 15-20kg fazlası olanlarda ya da diyet öncesinde kola, cips, kızartma, baklava börek gibi kilo aldırıcı besinler yiyenlerde işe yarıyordur ama bende kilo verme adına bir işe yaramadı. zaten birkaç yıldır beyaz un, beyaz şeker ve işlenmiş hazır gıdaları tüketmiyorum. çayı kahveyi 15 senedir şekersiz içiyorum. yediğim en kötü şeyler tam tahıllı ve işlenmemiş şekerle yaptığım tatlılar pastalar. hali hazırda sağlıklı beslenen biri olduğum için diyet işe yaramamış olabilir. (suçlu dublin'in havası da olabilir. burada pek mevsim olmadığı için kilolar da bir nevi sabitleniyor sanki)

dondurmalı, kurabiyeli ve çikolatalı günlerime döneli birkaç ay oluyor, yine 61-62 kiloyum(demek ki bedenim bu kiloda olmayı istiyor :). 2 kg için tatlılara, pastalara ya da makarnaya veda etmenin bir anlamı olmadığına karar verdim ve diyet konusunu kapattım :)


4 yorum:

  1. Bende vejetaryenim zaten google canan karatay vejeterayanlık yazınca sizi buldum. Daha once bende benzer sekilde beslenmistim. 55 kiloydum ve 47 olmak istiyordum. 50'de kaldim.

    YanıtlaSil
  2. Vucudunuzdaki demir B12 seviyelerine baktirdiniz mi? Bunlar yetersiz miktardaysa kilo vermeye engel olabiliyor, ayrica Karatay diyetinde ac kalmamaniz gerekli! Acikiyorsaniz bir seyleri yanlis yapiyorsunuz demektir. Diyelim kahvaltidan sonra uzun sure gecti ve aciktiniz bu durumda ceviz badem findik vs atistirabiliyorsunuz. Ben kahveyle geciriyorum acikcasi ara ogunumu ve acikmadan aksam yemegine hazir olabiliyorum. Ben de vejataryen olmayi dusunuyorum fakat nasil beslenmeliyim bilemiyorum? Ondan googledan karatay vejataryen diye arattim ve siz ciktiniz :) Bu arada Karatay diyetinde patates gibi misir da yasak? siz kullaniyormussunuz sanirim..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba, her yıl check up yaptırıyorum. demir ve b12 seviyelerim etobur eşimden daha yüksek seviyede.

      yanlış mı hatırlıyorum diye yazıyı tekrar okudum ancak aç kaldığımı/acıktığımı yazmamışım.kendi beslenme tarzıma uydurduğum bu diyetin en güzel yanı doyuncaya kadar yiyebilmekti zaten.

      sebze ağırlıklı beslenmede haşlanmış mısır ve patatesten kaçınmayı gerekli görmüyorum.

      bu arada bu diyetten sonra iki de çocuk yaptım:) birkaç aydır kahvaltıda ekmek yerine patates yiyorum kilo vermem hiç sekteye uğramadı.ne kadar kalorili olursa olsun sebze ve meyveler işlenmiş bir gıdaya göre daha tercih edilebilir geliyor bana.

      vejetaryenlik kolay.baklagiller, kuru yemişler, sebze meyve ve yumurta yiyerek besin takviyesi almadan gayet sağlıklı yaşarsınız. şimdi bir tam kan tahlili yaptırın, vejetaryen beslenip 6 ay sonra tekrar kan tahlili yaptırıp karşılaştırın. sağlıklı olduğunuzu, hatta değerlerinizin daha iyiye gittiğini görünce vetetaryenlik kararınızın arkasında daha kolay durabilirsiniz.

      Sil
    2. Merhabalar :) Harikasiniz! Allah bagislasin cocuklarinizi <3 yok ben ufak bir yerde gormustum onu en ac en susuz halimle demissiniz kilonuzu yazip da, sizi elestirmek baabindan degil aslinda bilgi olarak yazmistim Karatay beslenmesiyle ilgili :) Acikcasi genel olarak ayni fikirdeyiz sizinle. Ben havucu da gayet pisirip yiyorum mesela :) Karataya uyuyorum genel anlamiyla evet un ve sekeri kestim ki bunlarin cok onceden kesilmesi gerekiyormus sanirim su anda boyle hissediyorum inanin, o kadar hafifledim ki.. Hani su yudum yagi reklamlarinda ucuyordu ya insanlar cok hafifim diye :)))) O psikolojideyim yani su an :) yumurta sebze meyve kuruyemis yiyorum her gun duzenli bir sekilde, yalniz etten alinacak demiri ve proteini bitkisel kaynak olarak nelerden alabilirim bunu dusunuyorum.. mercimek ve bulgur birlikteliginden alabilirim mesela.. baklagilleri ne sıklıkta tuketiyorsunuz acaba?

      Sil

sen de fikrini paylaş!